CASE STUDY


Be-Trans zet veel in op zijn MAN ecocombi

Ecocombi’s zijn een geweldig hulpmiddel voor het verminderen van C02-emissies door wegtransport. Ook Bert Vranckx, Managing Director van Be-Trans, geraakte ervan overtuigd. Met een MAN TGX 26.500 gaan ze voor het eerst de uitdaging van een ecocombi aan.

Be-Trans is daarmee zelfs de eerste die een ecocombi gebruikt om containers uit de haven van Antwerpen te vervoeren. Dit type voertuig mag alleen opereren onder het proefproject 2018-2024 van het Vlaamse Gewest, en daarom moest Be-Trans alle nodige vergunningen verkrijgen van de afdeling MOW (Mobiliteit en Openbare Werken) van het Vlaamse Gewest. In het bijzonder moest het korte traject tussen afrit 23 (Geel-West) van de E313 en de Be-Trans site op de Bell Telephonelaan goedgekeurd worden.


Bell-Telephonelaan 3B, 2440 Geel

Negen maanden voorbereiding


Dit voorbereidend werk nam negen maanden in beslag, maar intussen is de eerste ecocombi van Be-Trans eindelijk actief op de weg : een drieassige MAN TGX 26.500-trekker, geleverd door De Laak Geel. Bij de eerste draai van het wiel vielen de grote kracht en flexibele manoeuvreerbaarheid meteen op. Met twee Van Hool-containerchassis draait hij perfect in de rotondes en geraakte de chauffeur snel gewend aan de ruimere dimensies van zijn wegenset (de ecocombi is maar liefst 25.25 meter lang).

Wij zijn de eerste

die containers met een ecocombi

uit de haven van Antwerpen haalt"


Bert Vranckx

Bekijk het interview met Bert Vranckx


Een intense samenwerking tussen MAN- en Van Hool-specialisten gingen aan dit resultaat vooraf. "Aan de ene kant moesten we het risico van overbelasting van de as vermijden. Aan de andere kant konden we elk chassis apart gebruiken om containers van 40 voet te vervoeren", legt Bert Vranckx uit.


De ecocombi gaat nu per dag zeven keer op en af tussen het Be-Trans-depot in de haven van Antwerpen en het hoofdkantoor van het bedrijf in Geel: drie keer per dag, en vier keer per nacht. In totaal worden zo zes tot zeven vrachtwagenritten per dag uitgespaard. De rendabiliteit van het experiment wordt grondig gemonitord. Als het na een paar maanden winstgevend blijkt te zijn, is Bert Vranckx duidelijk van plan bijkomende ecocombi’s in te schakelen, legt hij in de onderstaande video uit.


De ecocombi in cijfers:


  • Trekker MAN TGX 26.500 6x2
  • Dealer: De Laak (Geel)
  • Twee Van Hool-containerchassis
  • Totale lengte: 25.25m
  • MMA: 60 ton
  • Totaal aantal assen: 9