De D15 motor
Meer met minder

230 kilogram lichter, evenveel vermogen en hogere prestaties dankzij een geoptimaliseerde transmissie: de nieuwe D15 motor van MAN klaart de job!

Twee belangrijke wijzigingen ten opzichte van de motor die hij vervangt:


  • een cilinderinhoud die teruggebracht werd tot 9 liter
  • een vereenvoudigd functioneren zonder EGR.

Met daarnaast tal van technische vernieuwingen biedt de D15 drie vermogensniveaus (330, 360 en 400 pk) die we terugvinden in het TGS en TGX gamma. Het maximumkoppel is beschikbaar over een groter toerental van 1000 tot 1450 / 1500 o/m. Het resultaat? Een soepele werking onder alle omstandigheden.


De efficiëntiewinst met deze motor is tweeledig. Dankzij een nieuwe versie van de Tipmatic versnellingsbak presteert hij beter. Vooral de DP modus maakt het mogelijk meteen van het volle vermogen van de motor te genieten, zonder de nadelen van een overdreven verbruik. Indrukwekkend op een te korte invoegstrook op de autosnelweg, of wanneer het er op aankomt een dringend passeermanoeuvre uit te voeren op een lastige helling.

Het resultaat?
Een soepele werking onder alle omstandigheden.

Daarnaast is er ook de winst in nuttig laadvermogen: de motor zelf weegt 230 kg minder, maar ook andere elementen zijn in gewicht verlaagd (bijvoorbeeld de AdBlue pomp). Dankzij de nieuwe motorrem (EVBec van 200 kW of Turbo EVBec van 330 kW) is het mogelijk af te zien van een extra retarder.

Interesse in deze win-winsituatie?
Neem een kijkje op de productpagina’s

van het TGS en TGX gamma